Chris on siis holistiline toitumisnõustaja, joogaõpetaja, toortoidu kokk, reiki praktiseerija, rulasõidu meister.  


Chris Kendall Räägi meile endast! Kui vana sa oled?, Kus sa elad? Sinu amet, perekonnaseis jne 
Ma olen 32 aastat vana, kuid tunnen ennast 13 aastasena:). Ma elan seal, kuhu mind elu viib ja ma usun tõesti, et terve universum on minu kodu. Loodan ja usun, et peagi saavad sellest kõik aru.  
Hõivatud kogu aeg, kuid armastan iga üksikut minutit sellest. Rulasõit on üks minu paljudest lemmikutest, nagu ka aeg, mille veedan armastatud inimestega.
Seotud kellegagi? Ma loodan, et mitte, See on üsna raske, kui reisid nii palju. Ma tõesti armastan kõiki ja naudin  tähendust omavaid suhteid, on suur võimalus kasvada koos, näha, et me oleme üks.
  
Kaua sa oled olnud toortoidul? 
Umbes 8 aastat. Ma alustasin 100% 811rv dieediga peale kohtumist Dr Doug Grahamiga Vancouveri vegan festivalil.  
Räägi meile oma teest toortoitumiseni. Oli sul aeglane üleminek, vegetaarlasest veganiks jne.  
Minu tee tervise juurde algas, kui ma olin 18. Selleks ajaks olin ma juba oma keha külluslikult koormanud rämpstoiduga, pidutsemisega ja ma vajasin tõepoolest kiiret muutust.  Ühel päeval leidis mu üles üks raamat „Fit For Life“. Peale selle raamau lugemist hakkasin ma jälgima toitude kokkusobivust ja sööma hommikul puuvilju. Sõin ikka kuskil aastajagu veel loomset päritolu toitu, kuid liikusin juba rohkem taimetoidu poole. Järgmised 4 aastat puhastasin üha enam oma menüüd, jõin ja pidutsesin vähem, sõin järjest enam terviklikku toitu (whole food) ja järjest enam toortoitu. 22 aastaselt sai minust vegan, siis toorvegan ja peale kohtumist Dr Doug Grahamiga hakkasin päevapealt jälgima 811rv dieeti ja ei ole enam kunagi tagasi vaadanud.   


Milline oli sinu elu enne toortoitumist?
Vahetult enne toortoitu tundsin ennast üsna hästi, kuigi olid mõned candida puhangud ja liigesevalud. See oli palju parem sellest, kuidas ma tundsin ennast 5 aastat enne oma menüü muutmist. Olin juba 5 aastat järjest tervislikumaid valikuid teinud. Tundsin ennast palju paremini, kui ma oleksin seda osanud arvata.  
  Miks sa otsustasid valida toortoidu?
Selleks oli palju erinevaid põhjuseid: tervis, loomad, ökoloogia ja mulle meeldis terviku kontseptsioon, see sobis mulle. Kuigi kõige suurem põhjus oli soov taastada oma sportlik võimekus rulasõitjana. Aja jooksul sain ma suurepäraseid tulemusi ja tean, et toortoit aitas mind sellisele tasemele.  
Oled sa eales söönud kõrge rasvasisaldusega toortoitu? Kui jah, siis kuidas see oli? Mis tõi sind madala rasvasisaldusega, suure puuviljasisaldusega toortoidu juurde?  
Jah, ma sõin ka suure rasvasisaldusega – ma olin harjunud armastama rämpstoitu. Mäletan, et sõin tavaliselt 4-6 tavatoidu pitsalõiku, millele järgnes liiter jäätist. Muidugi maitses see tol ajal väga hästi, pöördvõrdeliselt sama halvasti mõjus see minu tervisele nii füüsilisele kui vaimsele/hingelisele.  Õnneks   sattusin peale seda sööma just terviklikku toitu, mis oli vähese rasvasisaldusega. Teadsin küll mõnda toitumisspetsialisti ja tervise entusiasti, kes soovitasid suurt hulka rasva, kuid see ei mõjutanud mind eriti. Esimene raamat, mida ma toortoidust lugesin oli „Natures First Law“. See meeldis mulle, kuigi ei anna suurt enamat põhipunktist, et kõik küpsetatud toit on mürk. Kohtusin Doug Grahamiga ja kõik tükid langesid ilusti omale kohale. Ma tunnen ennast puuviljarikkal toortoidul suurepäraselt. See on nagu kojujõudmine.   
Oli sul probleeme toortoidule üle minnes? Oli sul üleminekul jo-jo efekti, nagu paljudel teistel seda on olnud?   
Ei tunne, et oleks olnud palju  muutusi üleminekprotsessis tervikuna, olid mõned rasked hetked uute elustsenaariumide alguses. Nüüd tagasi vaadates võib öelda, et olid mõned jo-jo efektid teatud päevadel, mõned tagasilangused, mõned tavatoidu eined. Esimene kuu möödus pehmelt koos peotäie granolaga. Peale 8 kuud edu olin kindel, et ma ei komista enam kunagi, olen toores kogu eluks! Sattusin siis oma esimesele rulasõidu reisile koos vanade sõpradega (kellel ikka vanad harjumused). Langesin  väga raskelt.  Taas aasta edu ja taas tagasiminek raske emotsionaalse üleelamise tõttu. Täna võin öelda, et see oli nagu õppeprotsess, kus ma õppisin voolama koos muutuste, surve, löökide ja võimalustega. Iga libastumine ja seejärel teadlikkuse kasv tegi uue alguse järjest kergemaks, kergemaks, kuni lõpuks muutus kõik lihtsaks loomulikuks valikuks.  

Oled sa nüüd täiesti kohanenud või on sul mõni probleem, millega võidelda? 
„täiesti kohanenud“ on naljakas fraas, ma arvan, et mul on piisavalt arenguruumi aga võitlust mitte.  Olen täiesti alla andnud.  Olen söönud väga lihtsat toitu ja samas arendanud ja ka välja andnud retseptiraamatu “Low Fat Raw Gourmet: Cravings Busters Transitional Recipes". Samuti olen olnud kokaks teatud üritustel. Vahel leian, et see on veidi keeruline minu jaoks, kuna ma eelistan väga lihtsaid toidukordi (tavaliselt monotoit).  
Mulle tundub, et üleminek on liigselt ületähtsustatud. Ole rõõmus, naudi protsessi sellisel kiirusel, mis sulle sobib ja ole endaga rahul. Sama oluline, kui keskenduda „üleminekule“ on oluline ka keskenduda terviklikule elustiilile, sealhulgas armastavatele suhetele, enda armastamisele, väljendada ennast positiivselt, nautida liikumist/sporti, magada piisavalt, kahandada stressi.  
Lõpuks oleme me kõik mingile tasandile üle minemas. Arvan, et alati on midagi mille poole saab veel püüelda ja alati midagi, mida saab oma elus paremaks muuta.  
Oled sa 100% toortoiduline või on sinu dieedis mõned küpsetatud toidud? Kui jah, mis need on? 
Olen kasutanud vahel kaneeli, mis siis võib olla või mitte olla kuivatatud nö „õigel“ temperatuuril. Ja kunagi kasutanud kogemata röstitud pähkleid. Muus osas olen 100% toortoidul.  
Kas sinu dieedis on soola? Mida sa arvad soolast? 

Soola küsimus on kummaliselt naljakas küsimus. Seda küsitakse kogu aeg ja järjest rohkem - olen arvanud selle oma FAQ (sagedamini eitatavad küsimused) hulka. Lühidalt - sool on eksikotoksiin (excitotoxin), see stimuleerib ja tõstab toksiinide hulka meie kehas, samuti kahjustab meie maitsepungasid. Mineraalid soolas on anorgaanilises vormis. Taimed muudavad anorgaanilised "kivi" mineraalid orgaanilisteks bakterite ja oma juurteniidikeste abil.  Organiline naatrium on taimedes, parimad allikad on seller, spinat, lehtkapsas. Siit saame naatriumi endale omastatavas ja kasulikumas vormis.  Iga nö "toidu" mõõdupuuks on see, kui me katsume eemaldame ta menüüst kuuks ajaks...kui see põhjustab vaimset masendust...siis tõenäoliselt ei ole see sulle hea!!   
Paljud joogid järgivad Ayurvedia dieeti. M ida sina oled üle võtnud Ayurvedast? Kas toortoit on piisav ja küllaldane? Kuidas sa ühildud Ayurveda põhimõtetega?   
Ma liigun koos nii mõnegi Ayurveda nõustaja ja Hiina Meditsiini inimesega. Üks neist Ayurveda nõustajatest märkis, et ma suren 2 aasta jooksul, kui järgin toorvegani dieeti:). Usun, et need süsteemid olid ideaalsed ja vajalikud ajal, olukorras ja tingimustes, kui nad loodi. Sellised süsteemid nagu Ayurveda ja Hiina meditsiin otsivad võimalusi taastada tasakaalu seal, kus see on mitmete faktorite mõjul paigast läinud.  Isiklikult mina arvan, et tasakaalutust põhjustavate faktorite ülesleidmine ja eemaldamine on palju efektiivsem. Loomulik holistiline elustiil (Natural Holistic Lifestyle) annab meile võimaluse mitte näha asju vastanditena, lasta minna vajadusel kogu aeg võidelda ja midagi tasakaalu seada. Loodus on alatiTasakaalus. Kui me voolame koos loodusega, siis meie sümbiootiline rütm ongi tasakaalus. Ma näen meid tagasi aedades ja koos sellega on väga kerge teada, kes me oleme ja kuas terviku moodustame. 


Milliseid positiivseid aspekte oled kogenud enda füüsilises ja vaimses tervises oma praeguse elustiiliga?  
Võin rahuldustundega öelda, et olen kogenud avanemist ja avardumist igas oma elu valdkonnas. Ma ei arva, et põhjus on ainult toortoidus, kuid kindlasti on sellel oma osa minu füüsilises, vaimses ja emotsionaalses tervises. Alati avardudes, paranedes, järjest rohkem seda nautides. 
Füüsiliselt: rohkem energiat, vastupidavust, jõudu, paindlikkust mängides kogu päeva ja taastudes aina kiiremini.   
Vaimselt..... nautides rahulikku keset, nähes palju selgemalt kõige omavahelist seotust, liikudes edasi kire ja sihikindlusega, voolates armastuses, tundes ennast lihtsalt kui armastust.

Räägi meile oma sportlikest saavutustest?  


Olen rulaga sõitnud alates 5 eluaastast ja armastan seda siiani. Paljude aastate jooksul oli rulasõit mulle kogu minu elu. Seda selleni välja, et ma ei osanud ennast enam ilma selleta identifitseerida. Lõpuks lasin selle vabaks. Olen ikka amatöörsõitja ja usun, et võiksin olla proff tulevikus, kuid ma ei ole selle eesmärgi külge enam klammerdunud. Ma armastan, armastan, armastan joogat, mägironimist, jooksmist, matkamist, rattasõitu, mängimist kõikidel lõbusatel viisidel. Tuues oma sportlikku arendamisse tubli annus seikluslikkust, saab alati juurde ekstrakoguse rõõmu. 
Palju sa treenid/harjutad tavalisel päeval? 
Ma annan oma parima, et mul ei oleks tavalist päeva! Naudin tegevusi, mis jõuavad minuni.  
Kuid ok, keskmisel päeval tegelen jooga/rulasõdu/vabaharjutuste/raskuste tõstmise/mängimisega 1-3 tundi. Mõnikord vähem, mõnikord rohkem. Ma tõesti ei keskendu sellele, et ma peaksin just nii või niipalju treenima/liikuma. Mitteliikumine muutub sujuvalt liikumiseks, inspiratsioon tuleb kui ootamatu tuulehoog.  
Mida sa tavaliselt sööd? Mitu toidukorda päevas jms? '


Söön tavaliselt 2 suurt toidukorda päevas. Lõuna on suur magus eine, tavaliselt monopuuvili (banaan/hurmaa/mango/viinamarjad/cherimoya…mida iganes hooajalist) ja õhtuks suur hapude (apelsin, ananass, tangeriin, maasikad, greip, passioni vili)/magushapude (õun, pirn, aprikoosid, nektariinid, vaarikad, guaav, kirsid jms) viljade eine, millele järgneb aedvili.  
Keskmiselt söön päevas toitu 4-5,5 kg. Sõltub aastaajast ja sellest, mida on saada.  
Lõuna on tavaliselt monotoit ja õhtu segan kokku mõne retsepti, mis on ka minu e-raamatus "101 Frickin' Rawsome Recipes"  
Päevadel, mil ma söön 3 korda, alustan päeva suure koguse magusa mahlase puuviljaga nagu melon/arbuus. Ülejäänud toidukorrad on samad.  

Kas sa hoiad silma peal kaloraažil? Kui jah, siis kui palju kaloreid sa tarbid?  
Esimesed aastad vaatasin aeg-ajalt järele oma kaloraaži/toitained. Kasutasin fitday.com kalkulaatorit teadmaks, et tarbin piisavalt. Aja jooksul muutus see ülearuseks, palju lihtsam on süüa täieliku rahuldustunde saabumiseni ja seda korrata, kui olen taas näljane. Keskmiselt tuleb2500-3500 kalorit päevas. Vahel rohkem, vahel vähem. Ei usu, et ükski kalkulaator saaks täpselt paika panna kalorid, kuna päeva vajadused on niivõrd erinevad.  
Oled sa eales olnud kimpus ülekaaluga? Kui jah, siis kuidas see lahenes?  
Olen olnud praeguse kaalust nii üleval kui allpool. Momendil olen 72,5-73 kg. Minu raskeim kaal on olnud 92,5 kg ja kergeim 65,5kg   
Kas sa võtad mõnda toidulisandit sh B12? Miks või miks mitte?
Ma ei ole võtnud ühtegi toidulisandit üle 7 aasta, sel lihtsal põhjusel, et ma ei vaja neid. Viimase kolme aasta jooksul olen teinud vereproove kõigi näitude osas ja minu arst märkis, et minu veretestid on parimad testid, mida ta kunagi näinud on.  Ma ei ole põhjusega lisandite võtmise vastu aga ma ei usu lisandite võtmisse „igaks juhuks“. Kui kellelgi on sümptomid, mis viitavad mingile puudujäägile siis on vaja kõrvaldada põhjus, mitte sümptomid.  
Mis on parim asi toortoitumise juures? 
Kõik, ma armastan näidata oma armastust selle planeedi vastu ja loomade vastu, kes siin elavad, ma armastan osaleda teiste ärkamises, armastan teha valikuid, mis toetavad kõrgemat mina, kõrgeimat vibratsiooni, ma armastan süüa parimat magustoitu igal toidukorral ja tead, et teen enda ja planeedi jaoks parima valiku.  Mulle meeldib olla rahuldatud igal tasandil, igal toidukorral, armastan aastaaegade vaheldumist ja erinevaid looduse ande, mida Maa meile kingib. Mis on parim?...Armastades seda kõike, nähes armastust kõikjal meie ümber.  
Milline on kõige suurem muutus selles elustiilis? 
Hakata armastama ennast nii palju ja nii teadlikult, et sa suudad iseendas kõike aktsepteerida ja tunda ning tunnetades, et  meie ise oleme loojad.  
LFRV (low fat raw vegan) on selline kerge ja ulatuslik dieet, et kõik, iga asi, iga tunne on koheselt töötlemiseks ja tunnetamiseks. Parem ole valmis tundma veel sügavamalt, kui eales varem. Kohtuma uute sündmuste/kriisidega olgu need siis emotsionaalsel või füüsilisel tasandil. 
Kuidas oled toortoitlasena sotsialiseerunud? 
Esimestel aastatel olin pisut häbelik, isegi vabandav. Nüüd ma armastan seda ja tean, et mul ei ole vaja tunda midagi peale rõõmu ja supertervise oma valikute tõttu. Peale selle, kui küsitakse on see suurepärane võimalus külvata seemneid, jagada ja viita vaimustavalt aega.  
Kuidas sa tunned ennast toortoidu liikumises kui tervikus?


Ma armastan, armastan, armastan seda, igaühele kõik kasvuks ja igaüks tasandil, mida suudab tunnetada. Oli aegu, kus ma olin vihane nende peale, kes müüsid tühjust ja promosid kasutuid dieete. Õppisin sellel minna laskma teadmisega, et igaüks on lihtsalt siin, et kasvada viisil, mis teenib teda kõige paremini. LFRV (madala rasvasusega vegan) särab nii eredalt, et need, kes otsivad avatud meeltega, leiavad alati selle üles:)
Kas sinu pere ja sõbrad on olnud mõjutatud sinu valikutest ja elustiilist? 
Jah ikka. Mul on väga hea meel märkida, et kõik minu perest on parandanud oma mängu, igaüks proovib 100% toortoitu mõned nädalad kuus, kõik on praktiseerinud lühiajalisi paaste.  Rohkem kui ühest sõbrast on saanud taimetoitlane, vegan, 100% toortoidu vegan –  näen neid iga aastaga järjest enam avanemas, edasi liikumas, see on tõeliselt vapustav kogemus. Armastan seda!  
Mida sa pead oma edukuse olulisemaks faktoriks?
Jõudmist arusaamisele -  mida ma tõeliselt väärin, mida ma tõeliselt tahan ja mida ma tõeliselt vajan. Ma tean, et väärin parimat igal ajal, mitte ainult mõnikord. Mulle meeldib anda oma parim teiste jaoks igal ajal, mitte ainult mõnikord. Minu jaoks on see lihtsalt rõõm kasvada, armastada ennast nii tõusudel kui langustel (mis loomulikult ka mind tabavad), edus ja kaotuses.
Mida sa pead enamiku inimeste suurimaks probleemiks toortoidule üleminekul? 
Minu arvates on see liiga vähe söömine või emotsionaalne söömine (emotsioonide tasand üldse).   
Millist nõu sa annaksid uuele toortoiduga alustajale?
NAUDI SEDA!!!!  Parim on jätta puuviljadele, hoida madalat rasvasisaldust, süüa kõiki aedvilju, mida sa tahad.  Pean oluliseks, kuid mitte üle tähtsustades, et oleks võimalus korjata värsket valminud puuvilja/aedvilja, mida sa armastad,  osta seda palju ja süüa igal toidukorral kuni küllastatus saabub.
Mida sa arvad paastumisest? Oled praktiseerinud veepaastu? Kuna, kui tihti jne?
Arvan, et paastumine on üks võimsamaid tervendajaid  kõigile elusolenditele,  ka loomad ravivad ennast paastudes. Olen 12 aasta jooksul paastunud kuskil üle 10 korra ja korraga 1-10 päeva.  
Minevikus paastusin aastaaegade vahetumisel või kesktalvel, kuid mul ei ole mingit kindlat aega. Paastun, kui tunnen vajadust, jälgin intuitsiooni, soovi kasvuks igal tasandil.  
Ma ei ole nüüd üle aasta paastunud ja planeerin oma pikimat paastu so 2 kuud Costa Ricas (Finca de Vida http://farmoflifecr.com) Olen väga elevil ja kavatsen selle oma videoblogis ka jäädvustada.  
Mida arvad monotoitumisest/ mahla puhastusest jne? Oled sa nende programmide fänn?  
Armastan, armastan, armastan mono toitumist. Päeva või nädala jooksul ma tarbin monona palju erinevaid puuvilju. Banaan on muidugi enim levinud monotoit. Ma jääksin ühe monotoidu juurde ainult paastudes või ennast ravides. Kuna monotoit on nö palju suurem tervik kui mahl, siis ma eelistan monotoitumist mahlale ja seda paljudel põhjustel.   
On veel midagi, mida sooviksid meile öelda?
Oled praegu kindlasti õiges kohas ja õigel ajal, et teadvustada ja ellu viia oma kõrgeim potentsiaal. Usun 100% protsessi täiuslikkusesse, kõik on täiuslik just siin ja praegu, sinu teekond ja kogu maailma teekond. Lase käia, julge ennast armastada nii, nagu oleks kõik just nüüd täiuslik, täiuslik igal hetkel. Vali igal hetkel uuesti, et tuua oma kõrgeim mina olemisse, luues uue mina ja maailma sellisena, nagu sa soovid seda kogeda. Toortoit minu meelest on erinevatest aspektidest suurim positiivsete muutuste pöördepunkt, mida saad kasutada ja  miks mitte võtta julgelt enda kätte võimalused kasvuks ja arenguks. Julgusta iseennast kasvama, tundma nii sügavalt ja täiuslikult kui sa oled loodud seda tegema. Julgusta iseennast olema eeskujuks, positiivselt mõjutama neid, kes on sinu ümber – neid, keda sa armastad. Kas sa julged näidata iseendale läbi sõna ja mõtestatud tegevuse armastust - armastust, mida sa nii väga väärid?